Volledige domeinnaam weergeven in Google Analytics

U vraagt ​​zich misschien af: waarom zou ik de volledige URL's van de bestemmingspagina's van mijn site moeten vastleggen? Standaard legt Google Analytics alleen de URI (URL achter je domeinnaam) vast in de inhoud-rapporten, tenzij u over een filter beschikt om de hostnaam vast te leggen.

Volledige domeinnaam weergeven in Google Analytics

Als uw website of webshop bestaat uit meerdere subdomeinen en u de hostnaam niet vastlegt in uw inhoud-rapporten, dat kan dit twee problemen veroorzaken:

  1. Er is geen manier om te weten naar welke startpagina het bestemmingspagina-rapport (of een ander inhoud-rapport) verwijst, omdat de startpagina van elk subdomein in de meeste gevallen wordt weergegeven als een '/'.
  2. Bezoeken aan uw verschillende domeinen zijn zeer moeilijk te segmenteren voor analysedoeleinden. En bezoekers van een bijvoorbeeld uw winkel-subdomein zullen zich heel anders gedragen dan op een blog of forum-subdomein. Om deze reden is het analyseren van gegevens van alle subdomeinen in het algemeen meestal vrij ondoeltreffend.

Als u de hostnaam wilt opnemen in rapporten over bestemmingspagina's, moet u een aangepast rapport met platte tabellen maken of vooraf met een slimme filter uw volledige domeinnaam definiëren.

Om dit te bereiken zijn er twee handige manieren om de volledige domeinnaam weergeven in Google Analytics.

Methode 1: Volledige domeinnaam in Google Analytics met opmaat gemaakte reports

Als u de hostnaam wilt opnemen in rapporten over bestemmingspagina's, moet u dus een aangepast rapport met platte tabellen maken dat er als volgt uitziet:

Volledige domeinnaam in Google Analytics met opmaat gemaakte reports

Volg dit voorbeeld en voeg eventuele extra metrics of dimensions toe. Het belangrijkste is de ‘ hostname’  dimension voor het bereiken van de full-url weergave in het rapport.

Methode 2: Volledige domeinnaam in Google Analytics met filters

Standaard maakt de hostnaam geen deel uit van Google Analytics-rapporten en kan deze niet worden gefilterd. U kunt de hostnaam echter extraheren en aan een ander veld toevoegen. In dit geval zullen we het aan het verzoek-URI-veld toevoegen. Dit zal niet alleen handig zijn voor rapporten, maar ook zodat we een volgend filter kunnen toevoegen dat zowel naar de hostnaam als naar het url-pad kan kijken.

Voeg domeinnaam / hostnaam toe aan URL

Toevoegen van een filter in Google Analytics:

  1. Google Analytics account > Admin (tandwiel) > All filters en ‘Add Filter’.
  2. Volg onderstaande acties op.
  3. Voeg uiteindelijke de filter toe op de juiste Google Analytics view.
  4. De volledige urls worden gepresenteerd bij nieuwe bezoekers (dus niet uw data in het verleden).


Gebruik het filtertype "Aangepast" en selecteer vervolgens de optie "Geavanceerd". Vul vervolgens de velden als volgt in:

  1. Selecteer "Hostnaam" in "Veld A -> Extraheren A" en voer (. *) In.
  2. Selecteer in "Veld B -> B extraheren", "URI aanvragen" en voer (. *) In.
  3. Selecteer in "Uitvoeren naar -> Constructor" "Aanvraag URI" en voer $ A1 $ B1 in om de hostnaam en het pad in wezen in het veld "Aanvraag URI" samen te voegen.
  4. Schakel de selectievakjes in voor "Veld A vereist" en "Uitvoerveld overschrijven".
Volledige domeinnaam in Google Analytics met filters

Volg dit voorbeeld en uw toekomstige bezoekers zorgen ervoor dat uw data met een volledige url worden gepresenteerd.

Duik dieper met data dat telt

Heeft u ondersteuning nodig bij Google Analytics? Neem dan contact met ons op, zodat we samen kunnen bekijken waar uw kansen liggen. Wij gaan voor u aan slag met het vertellen wat uw data doet en wat uw vervolgacties zijn in optimalisatie voor een beter online resultaat.

Meer weten over Volledige domeinnaam weergeven in Google Analytics?

Webinnovatie helpt vele bedrijven met online innovaties door heel Nederland maar ook uit de regio Waardenburg, Zaltbommel. Dit doen we met handige en slimme online oplossingen voor start-ups, mkb'ers en (multi)nationals.

Wilt u weten wat Webinnovatie voor u kan betekenen in Google Analytics of Data Optimalisatie. En wilt u weten waar uw kansen liggen voor online resultaat? Neem dan eens contact op met Feddo van der Molen.