Afkortingen en termen in Google AdWords

Webinnovatie - Afkortingen betaald adverteren

De onderstaanden afkortingen en termen worden veelal gebruikt bij online betaald adverteren, waaronder Google AdWords, Bing Ads, Gemini (Yahoo), LinkedIn Ads en Facebook Ads. Wilt u meer weten als online adverteren [link] iets voor u is? Neem dan contact op voor een geheel vrijblijvend adviesgesprek.

Leer meer over definitie van de meest gebruikte termen in zoekmachine marketing (SEM) en betaald adverteren (SEA), die ook wel betaalde zoekresultaten en pay-per-click advertising (PPC) wordt genoemd. Als u meer wilt weten over betaald adverteren, meld u dan aan voor onze nieuwsbrief. Meer dan alleen een slijpsteen voor de geest, met tips, practical cases en innovaties.

Audience | Publiek / doelgroep

Targeting van uw publiek, de groep potentiële klanten waar u het meest om geeft en die u probeert te bereiken met online adverteren.

Bid | Bod

Net als bij een veiling, is dit het bedrag dat u bereid bent te betalen voor een klik op uw advertentie. Het is meestal een "niet te overschrijden" bedrag, de kosten kunnen dan in werkelijkheid lager liggen dan uw bod. Het te betalen bedrag per klik wordt deels ook vastgesteld op de online bidding competition (concurrerende adverteerders).

Click | Klikken

De klik-actie(s) die een potentiële klant neemt bij het doorklikken op een link in uw advertentie, bijvoorbeeld met een muisklik of touchpoint op een aanraakscherm. De geklikte koppeling kan de persoon meenemen naar uw website, naar een app store-pagina, een telefoongesprek starten vanaf een mobiel apparaat, een routebeschrijving naar uw locatie weergeven, doorverwijzen naar een unieke landingspagina of een speciaal opgestelde PPC-landingspage.

Click-through rate (CTR) | Doorklikratio

Het percentage mensen dat op een advertentie heeft geklikt die in de zoekresultaten is weergegeven. Het meten van de CTR is een veelvoorkomende indicatie van hoe goed advertenties en zoekwoorden presteren.

Conversion | Conversie

Een gewenste actie (conversie voor het meten van online resultaat) die een persoon neemt als gevolg van het klikken op uw advertentie. Conversies worden meestal gedefinieerd als het voltooien van een aankoop, het registreren voor een evenement, het voeren van een telefoongesprek, het afronden van een online bestelling, het abonneren op een nieuwsbrief of het indienen van een formulier.

Costs | Kosten

Bij pay-per-click-advertenties zijn de kosten het bedrag dat een adverteerder betaald voor zijn advertenties waarop is geklikt. De kosten worden beheerd door budgetten en budget limieten in te stellen en de targeting van advertenties te beheren.

Cost per acquisition (CPA) | Kosten per acquisitie

Een berekening van de totale uitgaven gedeeld door het aantal conversies dat de adverteerder heeft ontvangen, zoals het aantal nieuwe online klanten, online aankopen of online aanvragen.

Costs per click (CPC) | Kosten per klik

De prijs die een adverteerder betaalt voor een klik op een advertentie. Adverteerders houden dit bedrag nauwlettend in de gaten wanneer ze de effectiviteit van hun advertenties evalueren en voor het optimaliseren van de campagne(s).

Impressions | Vertoningen

Het aantal keer dat een advertentie wordt weergegeven als resultaat van een zoekopdracht in een zoekmachine of aan het voldoen aan de voorwaarden voor het adverteren in het display/social netwerk.

Keyword | Zoekwoord

Zoekwoorden of woordgroepen waarop advertentiecampagnes zijn gebaseerd.

Landingpage | Bestemmingspagina

De pagina op een website, online platform, unieke landingspagina of marketing automation pagina, waar personen landen als ze op een advertentie hebben geklikt.

Optimalisation | Optimalisatie

Het proces om de prestaties van een advertentie te verbeteren door aspecten van de campagne aan te passen voor het continueren of verhogen van de resultaten. Enkele voorbeelden van optimalisatie zijn het: aanpassen van biedingen, wijzigen van zoekwoorden, toevoegen van targeting, wijzigen of uitbreiden van advertenties, analyseren van de resultaten voor het verkrijgen van nieuwe inzichten [link data studio] voor optimalisatie.

Pay-per-click (PPC) | Betaal per klik

De vergoeding methode voor online campagnes. Een andere vergoeding methode is PPM, waar wordt betaald per 1000 vertoningen.

Search engine marketing (SEM) | Zoekmachinemarketing

Het proces van adverteren bij zoekmachines, waarbij wordt geboden op zoekwoorden om uw advertenties op de eerste pagina met zoekresultaten weer te geven. Ook bekend als PPC, betaalde zoekresultaten, zoekadvertenties en online adverteren in zoekmachines.

Search engine optimisation (SEO) | Zoekmachineoptimalisatie

Tactieken en strategieën die worden gebruikt om de positie van zoekmachines in het niet-betaalde (organische deel) van de zoekresultaten te verbeteren, in Google Analytics ook wel bekend als organic search.

Targeting | doelgroep definiëren

Een manier voor adverteerders om de focus van hun SEM-campagnes te beperken tot een subset/segment van mogelijke doelgroepen. Targeting werkt als een reeks filters waarmee  advertenties worden weergegeven op basis van bijvoorbeeld geografie, tijd, leeftijd, taal, apparaat, persoonlijke functie, branches of interesses.

URL | Link

Dit staat beter bekend als een websiteadres, zoals www.webinnovatie.nl. Voor het “wist-u-datje”, het acroniem staat voor Uniform Resource Locator.

Resultaat boeken met online adverteren?

Heeft u support of advies nodig met betaald adverteren in Google AdWords, Bing Ads, Gemini (Yahoo), LinkedIn Ads en Facebook Ads? Neem dan contact met ons op voor een afspraak.

Meer weten over Afkortingen en termen in Google AdWords?

Webinnovatie helpt vele bedrijven met online innovaties door heel Nederland maar ook uit de regio . Dit doen we met handige en slimme online oplossingen voor start-ups, mkb'ers en (multi)nationals.

Wilt u weten wat Webinnovatie voor u kan betekenen in SEM of Facebook Adverteren. En wilt u weten waar uw kansen liggen voor online resultaat? Neem dan eens contact op met Feddo van der Molen.